Dag 1 - zaterdag 19 juni 2021 - diner voor anker - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu Dag 1 - zaterdag 19 juni 2021 - diner voor anker - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu

Dag 1 - zaterdag 19 juni 2021 - diner voor anker

Door: DKK 2021

Blijf op de hoogte en volg Dit Koningskind Vakanties

19 Juni 2021 | Nederland, Elahuizen

Wat een bijzondere dag… we mogen en kunnen weer op vakantie!
Nog maar 2 weken geleden werd besloten dat we definitief op vakantie kunnen gaan. Natuurlijk met inachtneming van alle maatregelen en afspraken vanwege de Covid-19 pandemie, maar toch! We zullen ons best doen om de omstandigheden verder niet meer te noemen in dit reisverslag want daar kunnen we toch niets aan veranderen en ons te focussen op alles wat we met elkaar (mogen) beleven!

De afgelopen dagen waren vooral gevuld met de voorbereidingen en dat is – ook al was het wat kort dag – goed gelukt denken we ;). De boodschappen waren gisteren al gedaan (op wat bruin bier voor Reinder na…) maar we hebben we voldoende eten en drinken om de eerste dagen door te komen (en waarschijnlijk ook veel langer).

2 vrijwilligers melden zich al paraat rond 09:30 in Elahuizen en hadden daardoor mooi de gelegenheid de boodschappen uit te laden en op te ruimen voordat de deelnemers en overige vrijwilligers aankwamen. Reinder was de eerste deelnemer die zich meldde, ietwat vroeg maar dat mag de pret niet drukken. Om 11:00 uur was iedereen aanwezig, inclusief een aantal wegbrengers. Het was voor de meeste een fijn weerzien, voor anderen een nieuwe kennismaking. Met elkaar genoten we van koffie, thee, limonade – met wat lekkers natuurlijk – en aansluitend “soep met een broodje” voordat onze wegen weer uit elkaar gingen. De vakantiegangers konden zich nu inschepen!

Niet veel later konden we het ruime sop kiezen, onder de stuurmanskunst van Carin – en onder toeziend oog van de schipper(s). Het ging Carin erg goed af. Al snel gingen de zeilen erop, bezaan, stormfok, omgekeerd grootzeil en zo gingen we voor de wind richting Heeg en via het Johan Frisokanaal en de Nieuwe Wijmerts richting Woudsend. Hoewel de lucht er steeds wel dreigend uitzag bleef het gelukkig droog. Ook de temperatuur was best aardig…. van korte broeken hier tot en met zeiljack-tot-over-de-kin daar.Het is maar net hoe je het beleefd.

In Woudsend werd spontaan besloten om even aan land te gaan voor een kort uitstapje. Lang de B&B van de TV (naar het gelijknamige programma) en de tot woonhuis omgebouwde gereformeerde kerk. Maar ook de hele bijzondere, onzichtbare garag (https://tinyurl.com/y58w7rnp) mocht niet op het lijstje ontbreken. Het was even zoeken naar een plekje maar gelukkig was er een aardige bootmens die de boot wel een klein stukje (met de hand) wilde verleggen waardoor de Beatrix een mooi plaatje had. Nogmaals bedankt boot Limiti!

Na Woudsend gingen we via de Woudsenderakken terug naar het Heegermeer en de Fluessen, op weg naar onze accommodatie. Voor het avondeten (rijst met kip en kerrie, boontjes en ananas – én een toetje!) zijn we voor een eiland voor anker gegaan. We hebben heerlijk gegeten (dank je Anneke!) en daarna nog een keer het zeil gehesen – de spinakker voor een mooi oranje effect. Voor het uitrollen hadden we wel de rolstoel met Reinder nodig want op die lijnen komt heel wat kracht en spanning te staan!

Nadat we weer veilig en wel aan wal waren gegaan hebben we rest van de avond gezellig gevuld met koffie, thee, een hapje en een drankje en gingen we langzaamaan 1-voor-1 (en soms met 2 of meer) naar bed.

Moe, voldaan, toch een beetje gloeiende wangen van een halve dag op het water maar vooral erg dankbaar dat we dit weer met elkaar mogen beleven!
Morgen (zondag) mogen we wat uitslapen ;)
Hartelijke groet van die gasten van de Beatrix!

• 20 Juni 2021 - 20:49

Irma Plas:

Leuk om te lezen! Fijn dat Reinder van nut kan zijn:-) geniet er nog van met elkaar!