Dag 7 - vrijdag 25 juni 2021 - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu Dag 7 - vrijdag 25 juni 2021 - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu

Dag 7 - vrijdag 25 juni 2021

Door: Dit Koningskind

Blijf op de hoogte en volg Dit Koningskind Vakanties

25 Juni 2021 | Nederland, Elahuizen

En zo is alweer de laatste dag van deze vakantie aangebroken. Wat gaat de tijd toch snel en wat vliegen de dagen om.

Vanaf een uur of 6 gaan de eerste wekkers alweer om op tijd klaar te zijn voor het echte werk: zorgen voor onze lieve deelnemers maar ook – vandaag – het inpakken van alle kleren en zo en het afhalen van de bedden.

Na een eerste bakkie koffie gaan de vrijwilligers overal hard aan de slag. Voor Anneke nog een kleine extra taak… Zij zoekt uit welk eten en drinken (inclusief beleg etc.) er nog is. Wat we vandaag nog nodig hebben voor bij de koffie, de lunch, wat lekkers tussendoor (zeg maar doorlopend) zet zij apart en wat “over” is en nog bruikbaar neemt ze mee naar de volgende vakantie. Op die manier voorkomen we dat er voedsel weggegooid moet worden. Dat mes snijd dus weer aan 2 kanten.
Reiner wil nog een keer heerlijk onder de douche (met de douchebrancard) en krijgt daarvoor van Dia alle tijd.. Fijn hoor!

Rond een uur of 10 is iedereen gereed en zijn de kamers boven allemaal leeg en staat de bagage in de leefruimte beneden. De was is gesorteerd en ligt op de gang.

Voordat we de dag “officieel” openen met een stukje lezen en gebed, bedanken we Anneke voor alles wat ze (weer) heeft gedaan. Vaak voor iedereen zichtbaar, soms onzichtbaar, achter de schermen. Want naast de begeleiding van en zorg voor Peter is ze ook steeds bezig om ons te voorzien van eten en drinken in allerlei variaties. Dus ook de inwendige mens is erg verwend deze week (zal de weegschaal wel wat van vinden….). We zingen “Anneke bedankt” en geven haar ook een herinnering aan deze mooie vakantie mee.
Ook voor Reiner is er een verrassing: er is nog een pet gevonden “Sailwise original – since 1974” die hij krijgt van de schippers. Geweldig!

Daarna gaan we aan boord voor nog 1 zeilervaring met de catamaran Beatrix. Hoewel de wind wat aan de matige kant is weet de schipper er toch al snel een mooie route en tocht van de maken.
Reinder mag ons de have uitvaren en doet dat prima!! Nog voor we de haven uit zijn gaan de eerste zeilen alweer omhoog. We raken inmiddels goed geoefend dus dat gaat best snel… Onder zeil richting Heeg en daarna verder via de Jeltesloot richting het Prinses Magrietkanaal. Want daar – een beetje verborgen – ligt een smal vaarwater: de Hoaitesloat met daarin een brug die je zelf moet bedienen. En de Beatrix kan daar precies doorheen dus we hebben ineens een aantal vrijwillige brugwachters aan boord!

Met knap stuurmanskunst en een acrobatische maat lukt het om de kop van de Beatrix tegen de steiger aan te leggen waarna Peter en Maarten, met Daan en Nico (en Richard) naar de brug gaan. En dat gaat minder snel en soepel dan hier staat geschreven. Met Maarten (en Daan) aan de ene zijde van de brug en Peter (en Nico en Richard) aan de andere zijde van de brug worden de slagbomen handmatig gesloten en met 1 druk op de knop gaat de brug langzaam maar zeker open! Op die manier kan de Beatrix door de brug. Zodra de Beatrix gepasseerd is moet de brug weer omlaag en de slagbomen weer open voor het verkeer. Een mooi avontuur!

Van al die arbeid en inspanning worden we hongerig (en het is al ver voorbij lunchtijd) dus zetten we de tafel met alle zaken voor de lunch op het voordek. We genieten met elkaar van (weer) een lekker zonnetje en de lunch. Ondertussen varen we wel door richting Elahuizen want er zijn al ophalers onderweg.

Vlak voor de haven gaan we voor anker om rustig afscheid van elkaar te kunnen nemen. Reinder verrast de begeleiders met een heerlijke zak drop uit Woudsend (aha, dus dat zat er in die tas!) waar ze erg blij mee zijn. Daarna bedankt ook Daan de hele groep voor de ontzettend fijne vakantie! Voor alle deelnemers is er een knuffelleeuw van Dit Koningskind en voor alle deelnemers en begeleiders nog een persoonlijk kaartje en een zeilersarmband als herinnering.
Ook aan de schippers is gedacht! Zij krijgen – om onze onuitsprekelijke dank te onderstrepen – een originele en unieke DKK-weggooimok 2021, waarop al onze namen staan. Dat, aangevuld met lekkere TUC en een flesje BOOMSMA Berenburg valt ook in de smaak! Na bedankjes over en weer en knuffels-op-afstand starten we de motoren en eindigen we de vakantie zoals deze begon: met Carin aan het roer. En zij brengt ons weer veilig terug in de haven.
Daar staan de eerste ophalers al te wachten en na het afmeren en aanleggen is al snel iedereen van boord en gaan de verhalen over en weer. Na wat uitwisselingen en koffie of fris is het afscheid voor deze vakantie een feit en gaat iedereen weer op weg naar huis.

We mogen terugkijken op een heerlijke en fijne vakantie met elkaar! We zijn gespaard en bewaard, hebben prima weer gehad, erg veel gezeild, gevaren en gedaan en beleefd, veel gedeeld, tranen gelachen, onnozel gedaan, gezongen, voetbal gekeken en ga zo maar door.

Jorg, Maarten, Peter en Reinder: enorm bedankt dat we met jullie mee op vakantie mochten!!

Anneke, Carin, Daan, Dia en Nico: enorm bedankt voor jullie inzet!

Wie weet treffen we elkaar weer tijdens een andere vakantie!

Hartelijke groet,
Vakantie Dit Koningskind - Elahuizen 2021