Dag 5: woensdag 05 juni 2019 - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu Dag 5: woensdag 05 juni 2019 - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu

Dag 5: woensdag 05 juni 2019

Door: Maarten en Nico (of toch...)

Blijf op de hoogte en volg Dit Koningskind Vakanties

05 Juni 2019 | Nederland, Elahuizen

Helaas mochten we vanmorgen van de schipper niet uitslapen want we werden om 10:00 uur aan boord verwacht. Dat is toch eigenlijk best vroeg… Gelukkig hebben we gisteren kunnen uitslapen dus we konden wel wat hebben, maar toch….

Omdat de weersvoorspellingen en de weersverwachtingen nogal uiteenliepen besloten we om er een stads dagje van te maken oftewel: op naar Sneek! Nadat we op de motor de haven uit waren gegaan werden al snel de zeilen gehesen in een volgorde die inmiddels begint te wennen: eerst de bezaan, dan de wishbone (grootzeil) en tot slot de fok. Helaas was de wind niet heel erg sterk en dus bleef het tempo relatief laag, maar wel gestaag. Maarten mocht al snel het roer van de schipper overnemen en nam ons mee op reis over de Fluesen, het Heegmeer, langs Heeg op weg naar IJlst.

Onderweg werden we verrast door een wel erg laag overvliegende Chinook helikopter wat als gevolg had we even van onze koers afweken en daarbij een rode ton tussen de beide drijvers van de Beatrix lieten passeren. Meer dan een kras op de ziel van de stuurman leverde dat gelukkig niet op – of toch wel: een lekkere appeltaart!

In IJlst was het even strak manoeuvreren voor de brug en de “knik” in de waterweg maar daar kwamen we zonder de kanten te raken netjes door heen. En dat dat niet vanzelfsprekend is laten de verfresten op de palen ter bescherming van de brug wel zien… Knap stukje stuurmanskunst dus!

Na IJlst door naar Sneek waar we iets na de middag konden aanmeren, direct achter de Lemmerbrug. Waarom die geen Sneekbrug heet is ons tot op de dag van vandaag een raadsel. Maar ach…

In Sneek konden we mooi even van boord, wat door iedereen aangegrepen werd om er even lekker op uit te gaan. Winkelen, terrasje pakken, souvenirs en kaarten scoren, even naar de bioscoop (echt héél even..), een mini-kroegentocht (en geheel alcoholvrij – en we ontdekten daar “Gospel spirits” hoe toepasselijk…), langs een museum wandelen en ga zo maar door. Blijkbaar beviel dit goed want niemand van de bemanning (op de schipper en de maat na) was op de afgesproken tijd weer terug. Gelukkig was dat geen enkel probleem en konden we rond 15:30 weer afvaren, door Sneek richting het beroemde starteiland en het Snekermeeren dan richting Uitwellingerga.

Via het Prinses Magrietkanaal en de Jeltesleat weer terug naar Heeg, het Hegermeer en de Fluesen over terug naar Elahuizen. Ondanks de weersvoorspellingen en de weersverwachtingen hebben we een mooie zeildag gehad, droog en met aangename temperaturen, maar wel wat (te) weinig wind.

Op deze terugweg was er al een begin gemaakt met het schillen van de aardappels als voorbereiding voor het avondeten. Er werd wel 2,5 kilo aardappel geschild en in plakjes gesneden. Terug in It Sailhus kwam daar nog een mix van bloemkool, broccoli en wortel bij (zo, de vitamientjes ook weer binnen!) en een lekkere kipburger. Dat was, samen met de komkommer/tomaatsalade weer geslaagd! Met nog een toetje van verschillende soorten zuivel, aangelengd met wat fruitcocktail was de maaltijd weer compleet.

Op veler verzoek werd daarna de woonkamer omgebouwd tot thuisbioscoop en hebben we met elkaar genoten van "De schippers van de Kameleon". Het was een leuke film en het nuttigen van de koffie, thee, frisdrank en natuurlijk wat te snoepen verhoogde de feestvreugde nog veel meer. Tijdens de aftiteling volgden de meesten het goede voorbeeld van Eva en werd het bed weer opgezocht. Het was al met al een best lange dag maar ook weer een hele leuke en mooie waar we flink van genoten hebben.

Inmiddels is het weer nogal veranderd en staat er een hele stevige wind, samen met onweer (hele harde klappen) en een lichtshow van bliksemflitsen. Dan is het wel een veilig gevoel om binnen te zitten. En een Hopelijk is het weer ten gunste veranderd als we weer opstaan!
Groeten van Nico en Maarten (maar niet door hen geschreven, want die liggen al op bed…)

• 06 Juni 2019 - 04:39

Nico:

Wat fijn dat Daan dit verslag wilde schrijven.
    Na een mooie dag en een spannende film was het mijn bedtijd.
    Gelukkig had ik een goede vervanger, waarvoor dank!