Dag 4: dinsdag 04 juni 2019 - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu Dag 4: dinsdag 04 juni 2019 - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu

Dag 4: dinsdag 04 juni 2019

Door: Reinder en Riekele

Blijf op de hoogte en volg Dit Koningskind Vakanties

04 Juni 2019 | Nederland, Elahuizen

De weersvoorspelling voor vandaag was niet zo best. Buien met een behoorlijke wind, komend vanuit het zuiden. Een zuidwesten wind, in de middag ruimend naar het westen. Niet zo’n gunstige wind voor ons om te zeilen. Daarom werd gekozen om de groep op te splitsen. De ene helft van de groep ging met de grote boot, de Beatrix, varen en de andere helft ging met de kleine ponton met buitenboordmotor op pad.

Er was een weerswaarschuwing gegeven, code geel. Dus regenpakken en warme kleren mee aan boord. De groepen gingen ieder een kant op. De Beatrix ging op het zeil richting Heeg, via Woudsend naar het Slotermeer. De andere groep ging met de ponton richting Galemadammen om via de Luts door Balk te varen naar het Slotermeer.

Omdat we gisteren in een prachtig ruig stukje bos vlakbij de Galemadammen het nest van een zeearend hadden gezien konden we het niet laten om daar nog even langs te varen. Net toen we daar waren kwam ineens de zeearend over de bomen aanvliegen. Een prachtig gezicht om zo’n grote vogel, met een spanwijdte van ruim 2 meter, te zien zweven. Onder de indruk van dit gezicht kwam er plotseling nog een tweede zeearend aanvliegen. Samen zweefden ze langzaam uit ons blikveld.

Vervolgens door verschillende smalle vaartjes richting Blak gevaren. Onderweg nog een ijsvogel zien vliegen en ook gierzwaluwen en oeverzwaluwen gespot.
In Balk aangekomen moesten we onder 4 bruggen door. De eerste was geen probleem, maar de tweede was gestremd. Deze was 2 dagen eerder geraakt door een hoogwerker en bleef een klein beetje geopend hangen. Er waren wel verscheidene werklui bij de brug, maar ze konden niet veel doen. Om te kunnen repareren was een hoogwerker nodig en die was niet beschikbaar. Na een tijdje te hebben gewacht werd gelukkig de werkboot die bij de brug lag verhaald en konden we onder de schuin hangende brug door. Maar alleen nadat we met z’n allen naar één kant van de ponton waren verhuisd.

De andere groep was al op ons aan het wachten op het Slotermeer op het ankeren tijdens het wachten zijn een aantal gaan zwemmen. Brrr…. Respect voor P, D en O!

Op het Slotermeer ontmoeten de beide groepen elkaar weer, waar werd gewisseld. De groep van de Beatrix ging op de ponton en die van de ponton op de Beatrix. Volgens de brugwachter konden we niet weer door Balk terug zodat de nieuwe pontongroep via Woudsend en door Heeg naar Elahuizen moest. Maar ook dat was een heel mooi tochtje.
De voorspelde regen en harde wind bleef gelukkig lang uit. We kregen zelfs de zon nog te zien.

Na een prachtige dag op het water kwamen we om 18.30 uur weer in Elahuizen. Nadat we het eten, penne met gehakt en een heleboel groente, op hadden konden we nagenieten van een heerlijke dag.

Groetjes, Reinder en Riekele

Dit Koningskind Vakanties

De stichting Vakanties Dit Koningskind organiseert groepsvakanties voor haar leden. Ook kunnen zij bij ons terecht voor advies bij individuele vakanties. Voor mensen met een verstandelijke, lichamelijke of sociale beperking organiseren we groepsvakanties. Actieve vakanties en rustige vakanties, voor jong en oud, in binnen- en buitenland. Deze vakanties vinden plaats in de zomermaanden. Het vakantieaanbod verschilt per jaar.

Actief sinds 16 Aug. 2009