Dag 7: vrijdag 07 juni 2019 - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu Dag 7: vrijdag 07 juni 2019 - Reisverslag uit Elahuizen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu

Dag 7: vrijdag 07 juni 2019

Door: Dorien en Daan

Blijf op de hoogte en volg Dit Koningskind Vakanties

07 Juni 2019 | Nederland, Elahuizen

Net als alle afgelopen dagen gingen ook vandaag sommige wekkers al weer vroeg af. De laatste keer deze vakantie want helaas, helaas, vandaag is onze laatste vakantiedag hier in It Sailhus in Elahuizen met de catamaran Beatrix.

Eerst zijn we erg nieuwsgierig naar de zeilpraam van “onze” schipper die met een aantal zeilpramen een kleine competitie gaat houden. De zeilpraam heeft gisteravond aangelegd en ligt nu weer klaar voor vertrek. Een mooi gezicht en weer heel andere zeilschepen dan de Beatrix – maar ja dat is ook niet een echt zeilschip. Maar daarom niet minder een fantastische boot!

Vandaag zeilen we daarom met een andere schipper, schipper Bart. Het was een prettige kennismaking gisteravond dus we hebben er alle vertrouwen in dat Bart de honneurs goed zal waarnemen. Na het ontbijt bekijken we met elkaar nog een keer wat we allemaal gedaan hebben en wat de mogelijkheden voor deze laatste dag zijn. We komen – mede gezien de harde wind en de laatste voorspellingen – uit op een beetje “racen” op de Fluesen en op het Heegmeer. Dat lijkt ons allemaal wel wat maar al voordat we aan boord zijn is er nog een extra doel bijgekomen: een bezoek aan De Gouden Boaiem vlak bij Woudsend.

De Gouden Boaiem is een eiland tussen Woudsend en Heeg, waar een biologische melkveehouderij is. Het eiland is een natuurgebied van 175 hectare groot en ideaal voor de combinatie van weidevogelbeheer en biologische melkveehouderij. Wanneer we de haven zijn uitgevaren gaan we vrijwel direct voor anker om eerst alle zeilen te hijsen en op die manier een “zeilende start” te maken. Even later gaan we van start en al snel gaan we heerlijk over het water. Al oploevend, afvallend en opkruisend gaan we richting Heeg op zeil waarna we op de motor doorgaan richting De Gouden Boaiem.
Daar aangekomen was het even puzzelen hoe we de Beatrix af moeten meren maar ook dat is gelukt. Omdat we een beetje aan lager wal zij geraakt werd er met de lange rolplank een verbinding met de wal gemaakt en konden we zo met elkaar van boord. Beetje spannend maar het ging prima! Even later zaten we aan de koffie en de thee en ook nog Stratchiatella ijs op basis van de eigen biologische melk. En lekker dat t was!!

Nadat we weer ingescheept waren voeren we via Woudsend en de Rakken weer terug naar het Heegmeer en door naar de Fluesen. De wind was nog wat toegenomen zodat we nog even flink gang konden maken. Het werd weer een heerlijke zeildag!

Rond 15:30 meerden we weer aan bij It Sailhus en zat de vakantie erop. We hebben ons nog even met elkaar terug getrokken in de kajuit om afscheid te nemen. Voor de schipper en zijn maat was er een heerlijk drankje als bedankje en voor de deelnemers en de begeleiders een mooie zeilmok. Dit alles werd met graagte ontvangen.

Vanaf 16:00 uur kwamen ook de “ophalers” aan om de deelnemers weer op te halen. Toen die allemaal weg waren moest de Beatrix en de beneden verdieping van It Sailhus nog schoongemaakt worden. Dat was nog wel een klussie. De overgebleven boodschappen zijn grotendeels geschonken aan een volgende vakantie en de rest is verdeeld.
En zo is er een dan een einde gekomen aan weer een bijzondere en speciale vakantieweek. We hebben erg genoten. Van elkaar, het zeilen, het weer (die zich gelukkig niet aan de voorspellingen heeft gehouden!) en ga zo maar door. En gelukkig hebben we de foto’s nog…
We hopen dat iedereen goed en veilig thuis is gekomen en dat de meelezers ook hebben meegenoten.

Hiermee stopt het “live” verslag van onze vakantie! De komende dagen gaan we naar de foto’s kijken (en sorteren) en verslagen maken om alles te “verantwoorden”.

Fijn dat u ons verslag gevolgd heeft en ons heeft laten weten hier van te genieten.
Schippers en maat: ontzettend bedankt – jullie hebben het allemaal mogelijk gemaakt!
Deelnemers: ontzettend bedankt dat jullie er bij waren en dat we met jullie mee mochten. Wat een kanjers en bikkels!
Begeleiders: ontzettend bedankt voor jullie inzet en toewijding. Mede door jullie is de vakantie een fantastische ervaring geweest.

Dorien en Daan