Even een terug in de tijd... - Reisverslag uit Arcen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu Even een terug in de tijd... - Reisverslag uit Arcen, Nederland van Dit Koningskind Vakanties - WaarBenJij.nu

Even een terug in de tijd...

Door: Delianne en Gerlinda

Blijf op de hoogte en volg Dit Koningskind Vakanties

22 Juni 2022 | Nederland, Arcen

Dag 6 - woensdag 22 juni 2022

We beginnen de morgen met een heerlijk ontbijt. We hebben weer veel keuze in de broodjes. We maken ook een lunchpakketje klaar.

Dan hebben we onze dagopening. Delianne heeft een stuk tekst met ons gelezen. We sluiten af met wat mooie liederen.

We hebben een reactie ontvangen van Bert over onze spontane ontmoeting bij de ijssalon in Arcen. Enorm bedankt en fijn dat we iets van onze liefde voor de Koningskinderen en elkaar blijkbaar uit kunnen stralen!

Rond 11.30 gaan we richting het openluchtmuseum de Locht.

We hebben veel om te zien.

We begonnen in een woonkamer uit het jaar 1950. Met een bedstee, en een wasteil, met wasrek. Een vrouw in klederdracht liet ons van alles zien. We weten tenslotte niet meer hoe we met een wasbord om moeten gaan. De wasmachine is niet meer weg te denken. Tussendoor eten we op het terras onze lunch. Met een heerlijke zon, en een kopje koffie, thee of fris.

Het volgende punt was de smederij. Daar werd een ijzeren staaf in het vuur gelegd, en gloeiend rood gemaakt.

Daarna demonstreerde de man hoe je het ijzer kon bewerken.. en veel lawaai.

We hebben verschillende oude voertuigen buiten onder een overkapping zien staan.

Daarna lopen we een hut binnen rond het jaar 1850.

In het midden een kachel. De mensen leefden aan de ene kant van de hut. De dieren staan aan de andere kant, in dezelfde hut.

Een vrouw in klederdracht is aan het lont draaien. Om vervolgens kaarsen van te maken.

We lopen verder door het mooi aangelegde park, en zien een kapel staan.

Oorspronkelijk was het de bedoeling de Heierhoevekapel af te breken en op het museumterrein te herbouwen. Tijdens het afbreken bleek al snel dat het metselwerk van de stenen te hard was en de dakpannen vorstschade hadden. Geen optie dus. Er was echter behoefte aan een ruimte om de collectie heiligenbeelden ten toon te stellen. Een eigen kapel zou daar zeer geschikt voor zijn. Het ontbrak alleen aan het nodige budget.

Subsidie van de provincie maakte het tenslotte mogelijk een nieuwe kapel te bouwen.

Aan de buitenkant staat een gedenkboom, voor alle mensen die daar hebben gewerkt, of iets hebben betekent.

In het kapel staan verschillende beelden aan de zijkant. Voor in het kapel kan je een kaarsje branden.

Er klinkt prachtige muziek. Tineke geniet hier met volle teugen van.

Er staan verschillende schuren met verschillende thema's.

een ouderwetse herberg, klompenmakerij, tot Oudhollandse spellen.

1 voor 1 verzamelen we weer op het terras, voordat we weer vertrekken richting ons huisje.

Thuis staat ons een heerlijke stampot andijvie te wachten. Op verzoek van 1 van de deelnemers. Met rookworst en spekkies en kaas er doorheen.

Heerlijk met 30 graden, ook al zouden we het zelf zo niet bedenken.

We hebben gezellig buiten gegeten, met als afsluiting een lekker schaaltje met verschillende soorten fruit, of yoghurt of vla (of en…)

Henry heeft vanavond ook nog even jeu-des-boules gespeeld in het gras bij ons huisje.. en gewonnen!

Anderen wandelden nog een blokje om.

We sluiten af met een kopje koffie en wat lekkers buiten, met ondergaande zon.

Groetjes!

Delianne en Gerlinda

• 23 Juni 2022 - 01:37

AJV:

Wederom een prachtig verslag.

• 23 Juni 2022 - 11:49

Nico Driebergen:

Weer een prachtige dag met zoveel belevenissen.
    Mooi weer en goede zin en weer vele activiteiten.
    Fijn dat ieder dat op zijn of haar manier beleefd.
    Maar wat gaat het ook snel, nog maar 1 volle dag.
    Daar moeten jullie nog maar niet aan denken.
    Met mijn groet., Nico

• 23 Juni 2022 - 12:16

Bernadine:

Fijn dat jullie het zo ontzettend leuk hebben gehad in het openluchtmuseum. En winterkost in hartje zomer, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
    En wonderlijk weer hebben jullie! Geniet er nog maar van.
    Alle goeds!